Nagyobb térképre váltás

Az út technikai adatai:

A megtett út: 401 Km              LPG fogyasztás:  7,3 liter

Az eltelt idő: 5,7 óra                LPG átlagos ára:   150 Ft/L

Átlag sebesség:  81 Km/h        Teljes költség:      4237Ft

Pécsről- Rijekába egy pizza áráért

                                                    

2009 június 13.

 

Képzeljék el, hogy épp most köszöntött be a nyár, a sulinak vége, a gyerekek otthon, az első alkalmas időpont, hogy a tengerpartra menjen a család. Mert mi lenne, ha csak gondolnánk egyet, és máris indulhatnánk, akár a hétvégére vagy csupán egy napra. Miért is ne tehetnénk, ha 3-an 3 pizza áráért is leutazhatunk Pécsről Rijekába?

 

 

Mindezt környezetkímélő üzemmódban a cseppfolyós gáz üzemanyaggal a pótkerék helyére beépített tartályban és fele annyi üzemanyagköltséggel, mintha a hagyományos benzin üzemet választanánk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ezen a meleg, nyári napon nem kisebb küldetésre vállalkoztunk, minthogy megmutatjuk, hogy egy átlag magyar család számára elérhető áron, alternatív üzemanyaggal bármikor leugorhatunk a hétvégén a tengerre. Virágmintás matricás hippi külsejű autónkat mindenki megcsodálja, ez a benzinnél alacsonyabb káros anyag kibocsátás jele. Elvégre a természet megóvása a mai eliparosodott világban elsődleges szempont kell, hogy legyen és a legtöbbet talán épp a tömegközlekedés területén tehetünk a légszennyezés csökkentése érdekében.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tesztautónkba, egy középkategóriás Citroen C4 coupe-be a Pécsi Gázautó szerviz szerelte be az olasz LANDIRENZO által gyártott OMEGAS gázrendszert. A gáztartályt a pótkerék helyére, a pótkerék így kikerült az autóból, cserébe defektjavító készletet kaptunk ajándékba. Beépítették a reduktort, mely az üzemanyag nyomását csökkenti a befecskendezés előtt, egy lambda szonda által vezérelt computert és a gáz injektorokat. Kívülről nézve nem látszik a különbség, ha csak be nem nézünk a motorháztető alá. Egyetlen jele, a motortér felől érkező apró kopogó hang, melyet csak alacsony fordulaton hallhatunk, egy lámpánál állva, egyébként a motorhang elnyomja. Ez az enyhe kopogás közel sem káros a motor működésére, csupán a nagyobb átmérőjű injektorok következménye.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utunk fő célja, hogy leteszteljük az átalakított autónk működését, gázon, a fogyasztás és teljesítmény szempontjából. Indulásunk alkalmával még Pécsen tankoltuk tele LPG üzemanyaggal a 45 liter cseppfolyós gáz befogadására alkalmas tartályt (a gáztartályok biztonsági szempontból csak térfogatuk 80%-áig tölthetőek, többek közt erről is gondoskodik a multi szelep), mindössze 144 Ft-ért literenként. A 95-ös benzin ára ugyan ezen a töltőállomáson 269 Ft.

 

A tesztút sajátossága, hogy bizonyos vegyes üzemű fogyasztást tudunk figyelni, hiszen tartalmaz városi közlekedést, például Pécsen, sima közúti szakaszt Magyarországon, autópályát Horvátországban, és hegyi szerpentint az autópályáról Crikvenica felé letérve.

 

Nem flúgos futamot terveztünk, de nem is üzemanyag takarékossági versenyt. Tempónkról elmondható, hogy végig a szabályos keretek között, a megengedett sebességgel 110-130 km/h közötti tempót futottunk az autópályán és a többi részen is a körülményeknek megfelelően. Ennek értelmében semmilyen hiányosságot nem véltünk felfedezni, autónknál nem tapasztaltunk teljesítménycsökkenést a benzin üzemmel összehasonlítva, igazából még a leg kifinomultabb sofőrök sem éreznék meg a különbséget a gázpedál reakcióira és a motor működésére vonatkoztatva a LANDIRENZO jelenlegi, modern berendezéseivel. A fogyasztásunk minimálisan, csupán néhány százalékkal lehetett magasabb mint benzin üzem esetén.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Csupán egyetlen jelentős különbséget tapasztalhattunk meg a gáz használatával kapcsolatban, de azt is pozitív értelemben. Hogy több pénz maradt a tárcánkban.

A hullámzó tengerpart mellett haladó úton találtunk egy benzinkutat, ahol LPG autógázt is lehet tankolni, ezt a Horvát szomszédunknál AUTOPLIN-nek nevezik és igen elterjedt olcsó megoldás, hiszen ott nem terheli külön adó ezt az üzemanyagot, így literje 3,35 Kuna-ba került. Itt egy gyors számolás után kiderült, hogy az autónk 7,8 liter LPG-t fogyasztott 100 km alatt. Mikor elindultunk nem is gondoltuk, hogy 4000 Ft-ból 4-en, tehát fejenként 1000 Ft-ért lejuthatunk a tengerpartra.

 

És ha már ott voltunk a fennmaradó összeget természetesen mind egy fillérig „eljátszottuk”, hiszen utunk célja épp az volt, hogy meggyőződjünk a gázautózás pozitív előnyeiről. Környezettudatosan, olcsón és a vezetési élmény elvesztése nélkül több jut az olyan szórakozásokra, mint a jet-ski, szörf, búvárkodás, stb… ha már a tengert céloztuk meg, mi mégis a siklóernyőzés mellett döntöttünk a LANDIRENZO „paplanjával”. Erre a remek élményt nyújtó sportra a hegyekben, bár eleinte, minden erejével tiltakozott ellene, de még Benkő Dániel művészurat is sikerült rávennünk. Egy életre szóló élménnyel gazdagabban vettük hazafelé az irányt, hála a LANDIRENZO-nak.