Skip to Content

Kevésbé szennyeznek az autógázas kocsik

A benzin mellett cseppfolyósított szénhidrogéngázzal, vagyis az LPG-vel hajtott autók szén-dioxid-kibocsátása 20 százalékkal, szén-monoxid-kibocsátása 50, szénhidrogén-kibocsátása 40-60 százalékkal alacsonyabb a csak benzinüzeműekhez képest, míg a szilárdrészecske-kibocsátás teljesen megszűnik. Gázzal hajtva egy régebbi autó is gond nélkül felülteljesíti a még be sem vezetett euro5-ös környezetvédelmi normákat.
Az LPG további előnyös tulajdonsága, hogy a kémiailag kedvezőbb összetétel miatt égéstermékét alacsonyabb katalizátor-hőmérsékleten is semlegesíteni lehet, vagyis a gázmotor kíméli a szűrőberendezést.

Miből áll az autógáz?

Az autógáz (LPG) folyékony halmazállapotú szénhidrogéngázok elegye, amelyet gépjárművek üzemenyagaként, valamint fűtésre használnak. A cseppfolyós motorhajtóanyag közel azonos összetételű a háztartási PB-gázzal, de ez utóbbihoz képest az autógázban kevesebb szennyeződés lehet; kénhidrogént, vizet nem tartalmazhat. A bányászott szénhidrogénekből finomítás során, melléktermékként nyerik. A cseppfolyós gáz 95%-ban propánt és butánt tartalmaz. A fennmaradó 5% nehezebb szénhidrogénekből áll. (Wikipedia)

Nyugat-Európában az autógáz felhasználása dinamikusan emelkedik, 2015-re 10 százalékos lesz a gázzal is hajtott személyautók aránya, a felhasználás Magyarországon  a jelenlegi 1,5-2 százalékról a várakozások szerint két év alatt 5 százalékra nő - közölte elemzésében a Prímagáz Zrt. az MTI-vel.

Jelenleg a hazai személyautó-állomány 1,5-2 százaléka működik vegyes üzemben, 50-60 ezer autó. Ugyanez Európában 3 százalék, mintegy 7 millió jármű, de a prognózisok szerint 2015-re eléri a 10 százalékot. Ennek hátterében nem feltétlenül a gázhajtás kevésbé szennyező mivolta áll: a fő ok az, hogy az államok egy része garanciát vállalt az autógáz adóterheinek jelenlegi alacsony szinten tartására (Németországban 2018-ig).

Magyarországon ilyen írásos garanciák nincsenek, az autógáz ára évek óta stagnál. Mindezen okok miatt a taxisok tömegesen választják az autógázt (LPG) üzemanyagként, de ez az alternatíva a lakosság körében is mind népszerűbb. Szakértői várakozások szerint a gázüzemű autók aránya két éven belül itthon is eléri az 5 százalékot.


Olcsóbb is az LPG

A világszerte és Magyarországon is a legnagyobb forgalmazónak számító Prímagáz adatai szerint egy liter autógáz átlagosan 135 forinttal olcsóbb, mint a benzin, és erre az árkülönbözetre hosszú távon is számítani lehet. Az üzemanyagköltségeken 30-40 százalékos a megtakarítás, ami tízezer kilométerenként 100-110 ezer forint megtakarítást eredményez. Ez  - futásteljesítménytől függően - magánszemélyeknél egy, legfeljebb két év alatt visszahozza a beépítés 230-290 ezres költségét, míg a többet közlekedő vállalati autóknál a megtérülés hónapokban mérhető.

Annak, hogy Magyarországon az autógáz jelenleg kevésbé elterjedt, legfontosabb oka az elégtelen információ - áll a Prímagáz elemzésében. Sokan nem tudják, hogy hol lehet ilyet tankolni, miközben LPG országszerte közel 300 kúton kapható. Mások aggódnak a technológia biztonsága miatt, pedig messze túlbiztosított, és a szabályosan átalakított autók semmilyen tekintetben nem veszélyesebbek, mint az átalakítás előtt.

Az egyetlen, egyébként a műszaki fejlődés miatt túlhaladott, Európában egyre kevesebb helyen alkalmazott korlátozás, hogy mélygarázsokba, parkolóházakba nem engedélyezik az LPG-vel működő autók behajtását.


Megelőzi Japán és Kína az EU-t az elektromos autó elterjesztésében

Az autógáz persze nem tartós megoldás az európai közlekedés üvegházgáz-kibocsátásának csökkentésére. Az igazi váltás az lenne, ha a belsőégésű motorok hajtotta járművek fokozatosan eltűnnének az Európai Unió útjairól. Éppen ezért az EU programot indít az elektromos autók fejlesztésének összehangolására és támogatására - jelentette ki az unió elnökségét ellátó Spanyolország miniszterelnöke szerdán.

José Luis Rodriguez Zapatero arra hívta fel a döntéshozók figyelmét, hogy ha "a mi piacainkon nem lesz meg a megfelelő törvényi háttér a pénzügyi támogatáshoz, és nem lesznek közös szabványaink a technológiára vonatkozóan, akkor nehéz lesz Európának megszereznie a vezető szerepet". A spanyol kormányfő kitért arra is, hogy Kína és Japán a sokkal hatékonyabb akkumulátoroknak köszönhetően igen gyors ütemben halad az elektromos autók fejlesztésével.

Zapatero elmondta, hogy a spanyol elnökség február 8-án tanácskozást szervez az unió ipari minisztereinek részvételével San Sebastianban, ahol kidolgoznák egy közös európai elektromos jármű fejlesztésének a tervét. A spanyol miniszterelnök alapvető fontosságúnak nevezte az elektromos autó kifejlesztésével kapcsolatos együttműködést, a törekvések összehangolását valamennyi uniós tagország között. Ebben a folyamatban az Európai Bizottságé lesz a főszerep Zapatero szerint.